Description

Planet stands for Augmented Collaborative Plataform for content distribution and advanced training.
We outline two main research lines in Planet:  augmented collaboration environments and distributed systems.
The Planet AR subproject has focused on the former research line stressing the importance of low-cost devices and interfaces for advanced educational settings.

After an initial evaluation study of different technologies and virtual reality devices (see study), we concluded that the use of low-cost devices is mandatory if we want to develop systems for a wider
audience. In this line, we have developed several prototypes (see videos) of augmented collaboration environments based on low-cost video capturing technologies and applications  like eyesWeb, ARToolkit, AMIRE, ... .

Finally, we have decided to choose low-cost augmented reality as our key technology for PlanetAR. We thus bet on low-cost augmented reality with cheap webcams and fiducial marker recognition using machine vision. As a result of our research work we have developed the MRPlanet CAD/AR (Computer Aided Design for augment reality) toolkit as a simple tool for advanced training environments. We are now studying posible applications of MrPlanet in several learning scenarios like Architecture or Medicine.

We also outline that works developed under the umbrella of PlanetAR have lead to the creation of a Spin-Off enterprise (ApFeel) awarded in 2006 with an innovation and entrepreneurship grant.


NOTE: Augmented reality (AR) is a field of computer research which deals with the combination of real world and computer generated data. Instead of diving the user into a synthesized, purely informational environment (virtual reality), the goal of AR is to augment the real world with information handling capabilities.

 

Documentation

 Videos

  • Demonstration of the possibilities for the interaction with augmented reality systems

    • Demostración incluida en la librería Artoolkit de realidad aumentada para la interacción.

    • Download: Interaction.divx

 

  • Locomotion interface

    • Proyecto realizado por Jelena Vico, Sebastian Skoknic y Toni Tur durante el año 2001-2002 en el contexto del master en artes digitales organizado por la universidad Pompeu Fabra y el instituto del audiovisual. Mediante el empleo de una cinta para andar el usuario puede desplazarse de un modo natural por los espacios arquitectónicos y urbanísticos sintéticos. Entre otras innovaciones, el sistema permite al usuario percibir las distancias relativas entre los modelos CAD haciéndole consciente de los tiempos necesarios para efectuar los recorridos.

 

  • Locomotion interface II

    • Evolución del proyecto "cinta andadora" en el contexto del proyecto Planet.

      Avances:

      • Mejoras en la circuitería de la interfaz.

      • Adaptación del sistema para su empleo con el software Quest 3d.

      • Integración en el sistema de un modelo de vivienda cedido por la empresa Animag de Barcelona.

      • Visionado en estereoscopia de los entornos y objetos.

      Download: locomotion2.divx

 

  • Uses of the augmented reality in the catalogue preparation and enriched text

    • Prototipo de catalogo para mobiliario empleando las tecnologías de realidad aumentada.

 

  • Possibilities of the augmented reality for the design of interiors with furniture to natural size

    • Demostración para la valoración de las posibilidades para la distribución de objetos CAD a tamaño natural en espacios arquitectónicos.

 

  • Interactive kiosk

    • Prototipo de sistema de seguimiento por visión artificial para la distribución de objetos CAD en entornos sintéticos. Mediante el seguimiento en el desplazamiento de una serie de fichas de colores se distribuyen modelos CAD de mobiliario en entornos virtuales.

 

  • Virtual TV

    • Demostración para el uso de publicidad virtual gracias a las tecnologías de la realidad aumentada.

 

  • Xylophone

    • Prototipo de sistema de seguimiento por visión artificial para el uso de un puntero 3d en la manipulación de objetos CAD con visión estereoscópica mediante shutterglasses.

      A partir de los datos recogidos con dos videocámaras se logra un seguimiento en los tres ejes del espacio de un objeto de color rojo. Mediante el desplazamiento de este objeto por parte del usuario se posibilita la interacción con modelos CAD. En el ejemplo observamos la interacción con un xilofón virtual en el que cuando el puntero colisiona con sus teclas se activa un audio.

 

  • Architect

    • Architect is an application that demonstrates the possibilities of augmented reality in designs of architecture, allows to visualize and manipulate objects 3D by means of a virtual office, includes a module for import 3DS files and persistence based on XML files.

 

  • Mr. Planet

    • Mr.Planet es una aplicación de Realidad Aumentada con un diálogo sencillo con el usuario. El usuario es capaz de relacionar modelos 3D realizados con su editor preferido (AutoCad, 3D Studio, ...) con una gran variedad de patrones de Realidad Aumentada. La herramienta permite modificar el escalado, rotar el modelo y trasladarlo en relación al patrón con un sencillo menú de opciones. Se incluye en la aplicación un sistema multipatrón que permite relacionar un mismo modelo 3D a varios patrones de tal forma que el modelo se dibujaría en su posición con tal solo verse un patrón de su lista. Por otro lado, cada patrón puede tener relacionados varios modelos y, al poder trasladarse, dibujarse en sitios separados.

    • Download:

    MrPlanet_1.divx

    MrPlanet_2.divx  

    MrPlanet_castle.divx

  

Downloads

Mr. Planet Dos

Distribution: Written in C++ using OGRE


  • November 22, 2006.  Release version

    • Download:

Mr. Planet Lite

Distribution: Binary code, written in C++ with OPENGL.

 

Authors

  • Maria Ferré, full-time professor in the Department of Computer Science and Mathematics at Universitat Rovira i Virgili in Tarragona, Catalonia, Spain.

  • Toni Tur, research collaborator, at Universitat Rovira i Virgili in Tarragona, Catalonia, Spain.

–

  • Helio Tejedor Navarro, Graduated of M. Sc. Computer Science in the Department of Computer Science and Mathematics at Universitat Rovira i Virgili in Tarragona, Catalonia, Spain.

  • Oscar Barrios Torrero, M. Sc. Computer Science Student in the Department of Computer Science and Mathematics at Universitat Rovira i Virgili in Tarragona, Catalonia, Spain.

 

Related Work

AR ToolKit

http://www.hitl.washington.edu/artoolkit/

Amire : authoring mixed reality

http://www.amire.net/

DART:The Designer's Augmented Reality Toolkit

http://www.gvu.gatech.edu/dart/

OGRE:Object-oriented Graphics Rendering Engine  

http://www.ogre3d.org

OGRE Forums:Topic about Mr. Planet v2.0  

http://www.ogre3d.org/phpBB2